Częstotliwość pracy serca zmienia się z wiekiem. Im starsze dziecko tym rytm jego serca jest wolniejszy. Dla noworodka i niemowlęcia prawidłowy rytm serca w czuwaniu wynosi ok. 130/min, a dla wysportowanego nastolatka ok. 65/min.
DEFINICJA
Bradykardia to zbyt wolny rytm serca w odniesieniu do normy dla wieku dziecka. Rozpoznawana jest najczęściej przez pediatrę w czasie rutynowego badania (często przed szczepieniem czy w czasie bilansu zdrowia). Po rozpoznaniu bradykardii pediatra kieruje dziecko do kardiologa
ETIOLOGIA
Zbyt wolny rytm serca może być wynikiem nieprawidłowej funkcji węzła zatokowo-przedsionkowego - bradykardia zatokowa lub zaburzeń przewodzenia przedsionkowo-komorowego.
Często, zwykle przejściową bradykardię zatokową obserwuje się u wcześniaków, zwłaszcza z zaburzeniami oddychania. Może być spowodowana infekcją, niedoczynnością tarczycy, zaburzeniami jonowymi, schłodzeniem ciała, niedotlenieniem, lekami (np.: beta-blokerami, digoksyną). Choroba czyli dysfunkcja węzła zatokowego powodująca zwolnienie rytmu serca zdarza się w przebiegu różnych chorób, np. u dzieci po operacjach wrodzonych wad serca .
Bradykardia zatokowa może pojawić się u dzieci zdrowych, intensywnie ćwiczących.
Zaburzenia przewodzenia przedsionkowo-komorowego (p-k), zwane też blokami przedsionkowo-komorowymi, są wynikiem opóźnienia lub przerwania szerzenia się impulsu powstałego prawidłowo w węźle zatokowo-przedsionkowym do dalszych części układu przewodzącego. Zaburzenia przewodzenia p-k mogą polegać na wydłużeniu czasu dotarcia pobudzenia z przedsionków do komór - blok p-k I°, naprzemiennym przewodzeniu - blok p-k II° lub braku przewodzenia - blok p-k III° lub całkowity gdy pobudzenia powstałe w węźle zatokowym wcale nie przedostają się do komór, wówczas za skurcz komór odpowiadają struktury położone w węźle przedsionkowo-komorowym lub w komorach.
Blok p-k I° widoczny jest w zapisie EKG, charakteryzuje się wydłużeniem czasu przewodzenia z przedsionków do komór (odstęp P-R) powyżej uznanej normy dla wieku i częstotliwości rytmu, jednak wszystkie impulsy z węzła zatokowego docierają do komór, rytm serca nie jest zwolniony. Zaburzenia przewodzenia p-k typu II i III powodują bradykardię. W bloku p-k II° obserwuje się naprzemiennie, stopniowo (typ I bloku p-k II° tzw. periodyka Wenckebacha czy typ Mobitz I) lub nagle (typ II bloku p-k II° tzw. Mobitz II) występujące zaburzenia przewodzenia impulsów z przedsionków do komór. Rozpoznanie stawia się w oparciu o ustalone kryteria elektrokardiograficzne.
W bloku p-k III° pobudzenia z węzła zatokowego nie dochodzą do komór, praca przedsionków i komór jest całkowicie niezależna. Zwykle czynność węzła zatokowo-przedsionkowego jest prawidłowa (lub nieco szybsza), a za rytm komór odpowiedzialny jest niżej położony, wolniejszy zastępczy ośrodek. Zarejestrowanie w zapisie EKG całkowitego bloku przedsionkowo-komorowego jest wystarczające dla ustalenia rozpoznania.
Uszkodzenie przewodzenia przedsionkowo-komorowego może być wrodzone lub nabyte. Przyczyn może być wiele. Całkowity nabyty blok p-k najczęściej jest wynikiem leczenia kardiochirurgicznego wrodzonych wad serca (np. po korekcji ubytku przedsionkowo-komorowego, zespołu Fallot’a, ubytku w przegrodzie międzykomorowej i wymianie zastawek).
OBJAWY
Zależą od nasilenia bradykardii, czasu jej trwania, przyczyny i stanu układu krążenia dziecka. W bradykardii zatokowej rytm serca nieco wolniejszy niż prawidłowy zwykle nie powoduje niepokojących objawów, a dziecko rozwija się prawidłowo, jest wydolne fizycznie. Przewlekła bradykardia może być przyczyną zmiany temperamentu na bardziej spokojny, łatwego męczenia się lub braku prawidłowego przyrostu masy ciała i wzrostu. Bardzo wolna czynność serca może powodować zasłabnięcia i omdlenia, bywa groźna dla życia.
Zaburzenia przewodzenia p-k typu II, a zwłaszcza III zawsze powoduje bradykardię, a przebieg kliniczny może być różny, od bezobjawowego do ciężkiego z epizodami utrat przytomności, niewydolnością serca i zgonem włącznie. Stan kliniczny dziecka z całkowitym blokiem p-k zależy od sprawności ośrodka zastępczego odpowiedzialnego za rytm komór i jego możliwość przyspieszania rytmu (np.: w czasie wysiłku fizycznego) oraz od stanu układu krążenia. U noworodków i niemowląt pierwszymi objawami zbyt wolnej czynności serca mogą być: niechęć do jedzenia, męczenie się przy jedzeniu, senność, czy przyspieszony oddech, mogą pojawiać się objawy niewydolności serca. U starszych dzieci z blokiem p-k III° może wystąpić uczucie stałego zmęczenia lub senność, zaburzenia snu, lęki nocne, obniżona tolerancja wysiłku. Zawroty głowy, mroczki przed oczyma, zaburzenia widzenia czy zasłabnięcia mogą być objawami zmniejszonego mózgowego przepływu krwi (objawy poronne). W następstwie ostrego niedotlenienia ośrodkowego układu nerwowego powstałego przy drastycznym zwolnieniu lub zatrzymania czynności serca pacjent może stracić przytomność, napad może sugerować napad padaczkowy. Przedłużające się niedotlenienie mózgu może być przyczyną trwałego uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego lub zgonu.
DIAGNOSTYKA
Konieczne jest dokładne zebranie wywiadów (od rodziców dziecka i od dziecka) dotyczących chorób i leczeniu dziecka, informacji o objawach. Należy przeprowadzić badanie lekarskie, wykonać standardowy zapis EKG oraz 24-godzinny zapis EKG metodą Holtera. Diagnostykę zwykle uzupełnia się o badnie echokardiograficzne dla oceny anatomii i funckcji serca, co jest niezmiernie ważne u pacjentów z wrodzonymi wadami serca przed, a zwłaszca po leczeniu zabiegowym. W badaniach laboratoryjnych ważna jest ocena funkcji tarczycy, wykluczenie zakażenia boreliozą. U starszych dzieci istotne znaczenie ma próba wysiłkowa na bieżni czy na rowerze z analizą wysiłkowego zapisu EKG.
LECZENIE
Na podstawie analizy uzyskanych informacji, badania dziecka oraz wyników przeprowadzonej diagnostyki, kardiolog dziecięcy podejmuje decyzję o dalszym postępowaniu. Większość dzieci z prawidłową anatomią i funkcją serca, które rozwijają się prawidłowo, nie mają niepokojących objawów, a w przeprowadzonych badaniach nie stwierdzono u nich istotnej bradykardii, nie wymaga leczenia. Mogą prowadzić normalny dla wieku tryb życia łącznie z uczestniczeniem w zajęciach na lekcjach WF-u.
Niektóre dzieci mogą przejściowo wymagać podawania leków przyspieszających rytm serca.
U dzieci z istotną czy objawową bradykardią konieczne jest leczenie stałą stymulacją serca (wszczepienie stymulatora serca).
Autor: Prof. dr hab. n. med. Katarzyna Bieganowska